Dworzec kolejowy w Dąbrowie Białostockiej doczeka się modernizacji. Po wielu latach zaniedbań, nieudanych prób i zawiłości formalno-prawnych, modernizacja dworca kolejowego w Dąbrowie Białostockiej wreszcie nabiera realnych kształtów.
Jak poinformował Urząd Gminy, wpłynęło oficjalne potwierdzenie zawarcia umowy z wykonawcą robót – firmą Budimex. To przełomowy moment, który może zakończyć wieloletni impas dotyczący fatalnego stanu technicznego tego obiektu.
Problemy z finansowaniem i unieważniony przetarg
Jeszcze w 2024 roku przyszłość dworca stanęła pod znakiem zapytania. Z powodów formalnych wstrzymano postępowanie przetargowe, a możliwość finansowania inwestycji została cofnięta. Decyzję tę potwierdziła Regionalna Izba Obrachunkowa, która wykryła naruszenia ustawy Prawo zamówień publicznych. Stanowisko to podtrzymał również Sąd Okręgowy w Warszawie, co skutkowało zamrożeniem całego projektu.
Wycofanie się PKP PLK z budynku pogłębiło kryzys
Mimo wcześniejszego porozumienia zawartego w czerwcu 2022 roku między Gminą Dąbrowa Białostocka a PKP, zmiany organizacyjne w strukturach kolejowych pokrzyżowały plany. W związku z likwidacją nastawni, która zajmowała dużą część obiektu, Polskie Linie Kolejowe zdecydowały o opuszczeniu budynku dworca, co praktycznie zablokowało dalsze działania inwestycyjne.
Presja społeczna przyniosła efekt
Sytuacja uległa zmianie dopiero dzięki zdecydowanej reakcji mieszkańców oraz determinacji lokalnych władz. Wspólna akcja zbierania podpisów, nagłaśnianie problemu i liczne interwencje skierowane do decydentów przyniosły oczekiwany rezultat. W efekcie Polskie Linie Kolejowe powróciły do planu modernizacji, dając zielone światło dla dalszych działań.
To sukces całej społeczności. Dzięki zaangażowaniu mieszkańców i ponad podziałami politycznymi, uda się doprowadzić do podpisania umowy. Dziękuję wszystkim, którzy wsparli ten projekt – mówi burmistrz Dąbrowy Białostockiej, Artur Gajlewicz.
Zawarcie umowy z Budimexem planowane jest na początek czerwca.
Budynek w opłakanym stanie – potrzeba remontu pilna
Stan techniczny dworca od lat pozostawia wiele do życzenia. Pasażerowie skarżą się na nieszczelne okna, brak ogrzewania, odrapane ściany i ogólne zaniedbanie przestrzeni. Mimo to obiekt wciąż obsługuje codzienne połączenia pasażerskie na trasie Sokółka–Suwałki.
Ten budynek wygląda strasznie. To wstyd dla miasta. Czas najwyższy coś z tym zrobić – komentuje jedna z mieszkanek.
Nowoczesny wygląd i funkcjonalność – tak będzie wyglądał odnowiony dworzec
Projekt zakłada gruntowną modernizację budynku dworca z 1963 roku, który odzyska nie tylko sprawność techniczną, ale również estetykę na miarę XXI wieku. W ramach przebudowy przewidziano budowę nowej elewacji z charakterystyczną, 8-metrową ścianą żelbetową pokrytą betonem architektonicznym. Jej centralnym punktem będzie duży, dwustronny zegar.
Przed budynkiem powstaną zadaszone stojaki rowerowe, co ma zachęcić do korzystania z ekologicznych środków transportu. W środku planuje się stworzenie przestronnej poczekalni z holem, ogólnodostępnej toalety, lokalu usługowego dla samorządu oraz nowej siedziby nastawni PKP PLK na piętrze.
Koszt inwestycji i harmonogram prac
Podpisanie umowy z Budimexem rozpocznie kolejny etap – prace projektowe, po których nastąpi właściwa faza budowlana. Koszt całego przedsięwzięcia szacowany jest na niemal 14 milionów złotych.
Jeżeli harmonogram zostanie utrzymany, już wkrótce mieszkańcy i podróżni będą mogli korzystać z nowoczesnego, komfortowego i bezpiecznego dworca.